söndag 10 maj 2009

Gårdagens dagsverke hemma i trädgården

Ciao tutti

Igår blev det ännu en dag i trädgården. Min man Lars och hans son Oskar började att ta upp kalkstengången som måste läggas om. Den har sjunkit så mycket så att när det regnar kraftigt får vi en liten sjö framför trappan. Inte kul alls. (Vi har tjatat på kommunen att dom ska fixa bygatan utanför vårat men inte fasiken har dom gjort det. Vi får in allt vatten från gatan till oss, vilket även har resulterat i att vi har haft översvämning i källaren flera gånger)

Själv planterade jag om en massa plantor som hade växt till sig och som det var dags för en större kruka för. Nu har blomfröerna jag planterade på friland börjat komma upp ute i odlingslådorna. Så även ruccolan, morötterna, dillen och rädisorna.
Förra året fick vi helt plötsligt några solrosor i en av lådorna. Säkert en fågel som hade tappat ett frö, och nu har vi helt plötsligt solrosor överallt har jag sett när jag har rensat där ute. Eller om det är kronärtskockorna som har frösått sig eller kungsljusen. Kommer inte ihåg hur dom plantorna ser ut när dom är små. Dom här som har kommit upp är lite ludna och det ska väl inte solrosorna vara, eller? Så är det någon som kan tala om för mig vad det är som har frösått sig själv i mina lådor blir jag himla glad.

Visar även lite bilder på nya saker som har dykt upp i trädgården, så även detta inlägg gör att ni får motionera erat scroll pekfinger :o)

Kalkstensgången som måste läggas om


Oskar och Lars kämpar för fullt
Så även här

Är så glad för planteringsbordet min man har gjort åt mig. Så bekvämt. Här planterar jag om en massa olika klängväxter som jag köpte på odla.nu. Dom ruinerar mig snart. Kan ju inte låta bli att köpa nya fröer och plantor.
Lite skit under naglarna hör våren till
Rosenskärorna har kommit i sin kruka
Paprikorna åkte ut i går. Kronärtskockorna längre bort frodas som bara den
Det här är vanliga solroser och så dom svarta
Är det någon som vet vad detta är? Solros? Kungsljus? Jag har inte en aning själv och skulle bli så glad om någon kan tala om för mig vad det är. Det finns hur många som helst utav dom
Den här vet jag heller inte vad det är för nått. Den ser lite annorlunda ut än den på bilden ovan.
En tistel av något slag som har frösått sig själv. Någon som vet vad det är?
Liljekonvaljerna har spritt sig massor. Det gillar jag.
Baksidan av trädgården
Några av mina callor

Mina underbara cobracallor har nu slagit ut
En av många liljetulpaner som blommar nu




Älskar den intensivt blåa färgen på Lithodoran
Förgätmigejen blommar för fullt nu också
Har fått nytt sällskap i trädgården. Har aldrig haft den här typen av Scilla förut och jag har inte planterat den själv. Kul
Även Klockhyacinten är ny för i år och inte heller den har jag sått. Är trevligt när det helt plötsligt dyker upp saker i trädgården som man inte har planterat själv
Löjtnantshjärtanen är på G nu
Även paraplylönnen och den röda likaså
Köpte lite röda nejlikor som jag planterade i några utav mina betongkrukor
Gårdagens sparrisskörd
Ha det så bra allihopa
Ciao Annika

2 kommentarer:

Anette sa...

Åh, vad du har det fint! Den översta okända fröplantan tror jag kan vara gurkört. Den andra såg ju ut som dom jag har och som jag tror är solrosor som fåglarna har sått. Vi får väl se om det är det!
Översvämning slipper jag. Det är ju en av fördelarna med att bo högst uppe på berget. Nere i stan är det problem med det emellanåt det vet jag.

Proforma sa...

Åh, så mycket fint! Paradiset på jorden att titta på alla fina bilder. Gillar krukan som du sått rosenskära i och alla dina kallor och tulpaner! Kul med blommor som plötsligt hittar ett nytt hem.
Ni måste ha jättestor tomt, hur hinner du med!?
Kram