onsdag 10 juni 2009

Gjuta säsongen börjar komma igång

Hej allihopa

Nu känns det äntligen som att gjuta säsongen har börjat. Igår gjöt jag för andra gången i år. Hade turen att solen lös på mig här på Öland och då passade jag självklart på att gjuta lite. Ok det blev inte så mycket men en och annan sak blev gjord. Om resultatet blir bra återstår att se :o)

Nu närmar sig betongkursen med rasande fart också. Ska bli så roligt. Jag får fortfarande in anmälningar men tyvärr är den fulltecknad så det kommer nog bli en kurs till lite senare i augusti eller början på september så är det någon som är intresserad är det bara att höra av sig.

I måndags tog jag en sväng förbi stället där jag brukar köpa betong för att beställa hem lite nya betongsorter ja ska testa. Ska bli spännande att se dessa betongsorters egenskaper. Har märkt att det är stor skillnad på de olika märkena och de olika sorterna. Men hua vilka dyra säckar det var. Dom kostar mellan 220-280kr + moms per säck. Fast jag fick dom för 80 kr + moms eftersom det var för att pröva dom. Himla snällt av dom tycker jag :o)

Här är lite bilder på det som ligger och bränner just nu

Att hitta gjutformar brukar inte vara svårt. Det gäller bara att ha lite fantasi. Dessa är billiga plastchampgneglas från ÖB som ska bli värmeljushållare som man kan stoppa i blomkrukor t.e.x och så några löv av slatten som blev kvar
metallfat med mönster och så ett litet slatt hjärta
Plastkrukor jag köpte i Köpenhamn för en billig penning i en inredningsbutik
Är tyvärr rökare och har upptäckt att mina tobaksburkar är perfekta gjutformar. Dom här två ska bli vaser. Har gjutit massor sådana här och dom är tydligen populära. Har sålt nästan alla jag gjöt förra året. Tyvärr går inte formen att rädda eftersom dom är gjorda i papp men det är inget problem storrökare som jag är. Har massor utav dom och imorgon drar vi till Köpenhamn igen och då blir det några nya inköpta :o)
Här ser ni de nya betongsorterna jag ska testa att gjuta med så fort jag kommer hem från Köpenhamn. Ska bli intressant att få göra
Fyndade förra veckan. Det har öppnat en ny butik inne i Köpstaden i Färjestaden och hittade denna betongkotte. Allt i butiken är ganska så billigt. Köpte två stycken för endast 120 kr. Dom är cirka 30 cm höga. Jättefina tyckte jag
Vi var ju hundvakter förra veckan och som tack fick jag den här härligt kitchiga colibrin. Dessutom fick vi en massa god choklad och en flaska Cava också. Tack Eva och Lars för det.
Det var det hela för idag.
Ciao Annika

2 kommentarer:

Proforma - Irene sa...

Jag har blivit riktigt biten av betong... riktigt fastnat... hihi!
Champagneglasen är ju perfekta, det måste jag härma. Den veckade formen såg jag på Liseberg, säljs av http://www.former.nu/
Du kanske känner till dom! Hoppas du visar lite bilder från kursen, hade varit roligt att vara med men du vet... alldeles för långt bort!
Ha det gott!

Monica sa...

Vad det är kul att gjuta :) ..även om det inte alltid blir som jag tänkt. Härligt att kika in till dig och få ytterligare inspiration.... :)
Tjingeling
Monica