måndag 25 maj 2009

Konstrunda på Öland i dagarna 4 del 2

Så är nu Södra Ölands Konstnärgilles konstrunda över för i år. Måste säga att det har varit skönt att inte ha galleriet öppet i år, utan jag fick själv vara lite kulturell och se vad de andra konstnärerna har på gång. I år var det flera nya medlemmar och det var ju lite spännande att få se, men samtidigt var det många av dom i gamla gänget som inte hade förnyat sig speciellt mycket heller. Det kanske jämnade ut sig i slutändan :o) Men spännande var det i alla fall. Tur med vädret har vi haft hela helgen också. Solen har visat sig på sin bästa sida. Strålande solsken varje dag och jag har till och med strosat runt i bikini i helgen och fått soleksem också, vilket är mindre kul.
Så nu till resten av konstnärerna vi besökte. Dom är totalt 34 st och vi var hos 25 utav dom. Hann inte med alla tyvärr. Har ju en trädgård som skriker på mig 24 timmar om dygnet också :o)

Vi börjar med den urtrevliga konstnären / grafikern Lena Richert i Skogsby, inne i sin häftiga lada. Hon tillverkar dessutom sitt egna papper som är gjort utav hästskit som hon har plockat här på Öland.

Här är vi hos Ann-Charlotte Ohlén som bor här i Eriksöre precis ovanför mig. Alla vi bloggare skulle bli gröna av avund för hennes örtaträdgård och den underbara utsikten över Kalmarsund. Tyvärr tog jag inga bilder från trädgården eller utsikten. Får göra det en annan gång. Gillar hennes målningar väldigt mycket också. Mitten bilden överst heter "Den engelske trädgårdsmästaren"


Nu har vi kommit hem till Christer Jansson och Elisabeth Sivard i Vickleby. Granitkrukan på bilden är gjord av Elisabeth och den är underbar tycker jag. Den består av ringar utsågade i granit och dom ligger löst. Så snyggt och smart tycker jag

Christer och Elisabeths uteplats. I armeringsjärnet kommer det växa olika klematisar så småningom

En liten badanke installation inne i husgrunden till deras nya atelje dom håller på att bygga

Temat för gillet i år var ju "Konstnärens trädgård" och här är Christer och Elisabeths tolkning av temat

Christers undera installationshus eller vad jag nu ska kalla det för. Snyggt är det i allafall


Skulpturer av kalksten gjorda av Christer. Just det, jag och min man bor i Christers gamla hus och han har lämnat flera vackra skulpturer hemma i trädgården. Några utav dom har ni redan sett i mina gamla inlägg
Så är vi nu på väg längre söderut och här har vi hamnat hos Cke Lavér och Bart Pots som bor på Klockaregården i Resmo. Holländare båda två om jag inte tar fel. Cke är den ljusa kvinnan med den blåa sjalen på bilden. Alltid glad och sprallig som ni ser. Hon gör underbara saker gjorda av hästhår. Mycket speciellt måste jag säga och jag skulle gärna vilja ha något gjort av henne. Innan drev hon en vegetarisk restaurang dessutom där man åt som en gud. Himla gott var det. Den här helgen hade hon café öppet med hemma bakat bröd med massa goda fyllningar i. Löksoppa och bullar av havtorn fanns också att bjudas på. Gott var det dessutom
En av hennes hästhårs bonader


Bart Pots står och pratar med en av sina besökare. Gillar hans målningar ni ser i bakgrunden.

Dom hade redan sallad som var färdig att skörda. Orättvist tyckte jag :o)
I Resmo stannade vi självklart hos Uffe och Karin på Resmo Krukmakeri också. Har flera saker gjorda av dom här hemma. Duktiga och trevliga båda två :o)

Snygga vaser tycker jag och varför i helskotta har jag ingen jätterams i min trädgård för? Hur tusan har jag kunnat missa denna växt? Är nummer ett på min lista på blommor jag vill ha i trädgården
Oopss nu vart vi redan på Östra sidan. Nämligen hos textilkonstnären Anita Hedin i Slagerstad. Måste säga att jag alltid har haft lite svårt för textil konst men hennes saker var ljuvliga. Så även hennes trädgård som ni kan se på de två nedre bilderna. Detta var vad som mötte oss när vi gick in till henne
Ser rogivande ut tycker jag
Anita är hon till höger språkandes med en besökare
Kolla in denna mås. Är som en akvarell men den är batikfärgad av henne själv och ihop sydd med tyger. Fantastiskt jobb hon har gjort
Nu är vi på väg till hennes bakgård och där möts jag av två vackra tranor. Vill ha. Tusan så många, vill ha det blir i det här inlägget :o)

Hon visade sina akvareller inne i sitt växthus som var jättemysigt

Så vill jag också ha det och utsikten med
Nu har vi kommit hem till Heidi Björk och P-G Olsson. Heidi är textil och glaskonstnär och hennes man P-G är keramiker. Båda gör väldigt fina saker. Det första som möter oss är Heidis
( jag heter oxå Heidi) :o)
underbara kvinnoprofil i glas blästrad med blomgirlang och det underbart skira gula tyget som fladdrar i vinden. Kan ni tänka er flera sådana hängandes i sin trädgård i träden. Finns bara ett ord. LJUVLIGT vackert och tänk er tygen i olika färger.
Lite av P-G.s snygga keramiksaker
Heidi sitter och fuskar, menar jobbar. Sorry Heidi var tvungen att få in det där med fusket :o)
P-G står och snackar med min man som inte vill vara med på bild :o)
Heidi och P-G.s son Theo måste nog ha Sveriges häftigaste trädkoja och snacka om att han har vacker utsikt över strandängarna och Östersjön dessutom


Nu har vi verkligen kommit till PARADISET :o) Vi har kommit till den sista av gillets medlemmar och det är keramikern Sonja Thurborg i Södra Sandby på Östra sidan av Öland. Mer trollsk trädgård får man leta efter. Den vackra gamla kvinnan bjöd oss välkomna in till hennes lilla paradis här på Öland och jag blev helt salig av hennes trädgård. Ska ni till Öland ni trädgårdsbloggare bara MÅSTE ni besöka henne. Hennes små och stora skulpturer fanns precis överallt i trädgården. Det var verkligen en upplevelseträdgård. Ok man kan ju ha olika meningar om hennes keramik , men vackert var det. Så titta och njut av denna bildserie. Vet att det är svårt att förmedla känslor ibland via bilder, men jag hoppas ni kan få lite av den känslan jag hade när jag strosade runt i hennes trädgård bland alla hennes skulpturer.


Sonja i mitten



En alldeles egen bäck har hon också. Blir man avundssjuk eller? :o)














Sista bilden från Sonjas trädgård. Underbara tulpaner i skirt rosa
Det blev en liten bonus på rundan också. Här är målerskan Lena Cras till vänster och så keramikern Carina Pettersson båda från Kalmar. Dom hade öppnat ett litet galleri nu under helgen och visade upp sin alster. Klart man passar på när alla andra har öppna ateljeer
Lenas målningar och dom vill jag ha :o)


Carinas blomstöd är långt upp på min önskelista också :o)

Näst sista bilden är det gigantiska betongklotet som finns på Ölands folkhögskola. Där hade gillet sin samlingsutställning och vi hade köpt två målningar som vi hämtade i går och självklart var jag tvungen att ta en bild på detta imponerande konstverk då
Jag avslutar konsrundan med en bild på textilkonstären Ylva Magnussons "Strandskata" Kolla in posen. Visst är den underbar :o) Dessutom har hon gillets och nog Ölands härligaste humor. Massor med kramar till Ylva :o)
Det var det hela från mig ikväll, och som vanligt blev det ett himmmmlllllaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa långt inlägg :o)
Ciao Annika

2 kommentarer:

Hero sa...

Tack Annika för den här fina konstrundan. Underbart, det känns nästn som om jag varit där. Jag blir i alla fall himla sugen på att besöka några av konstnärerna. Ha dte så bra i trädgården:)
kram Maria

Lillebeth sa...

Tack, jättekul att få följa med dig på rundan.