söndag 15 februari 2009

Smultronstället Nr1 på Öland är Gårdby kafé och lanthandel

Hej allihopa

Ska ni till Öland någon gång framöver bara MÅSTE ni åka till Gårdy som ligger på östra sidan av ön och besöka det underbart trevliga och mysiga Kaféet Gårdby kafé och lanthandel.

Jag var för första gången där igår och det är nästan så att jag skäms för att jag inte har besökt detta underbara ställe förut, då speciellt som jag själv bor på Öland och är öländska till på köpet :o)
Ok har varit där några ggr förut men jag har tyvärr alltid kommit dit på fel tid när dom har haft stängt :o(
Men som sagt igår lyckades vi tajma in deras öppettider och jag hamnade 50-100 år tillbaka i tiden när vi kom innanför dörren. Vilket ställe!!!
Det var en ren ögonfröjd när man klev innanför dörren. Den ena delikatessen efter den andra fanns på dom vita trähyllorna. Vad säger ni om pepparkakor från Glömminge, honungssenap, mineralvatten gjord på björksav och äpplen, saffrans och chokladsirap? Ja som sagt det fanns hur mycket spännande saker som helst för att mätta sina smaklökar. Dessutom säljer dom en massa trevliga inredningsaker som vaser, handdukar, ljuslyktor, stolsdynor och en himla massa annat i en bondromantiskstil. Barnkläder och gosedjur fanns det också. Kunde inte titta mig mätt på allt fint som finns där. Det var så trevligt att vi efter våran utflykt till Ottenby idag tog en sväng förbi även idag för en fika. Igår blev det en jättegod räkmacka och idag en lika god sill och äggmacka.

Glöm nu inte bort att svänga förbi detta underbara ställe när ni ska över till Öland nästa gång. Det är en upplevelse för alla era sinnen. Promise....

















































Hoppas att jag nu med alla dessa bilder har fått er att vilja åka och ta en fika på detta trevliga lilla kafé här på Öland och självklart även köpa med er en liten sak därifrån för det är de två ägarinnorna värda :o)

Ciao Annika

3 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Vilket ställe!!!!
Dit skall jag åka om jag kommer till Öland.
Kul när det är så många bilder tycker jag.
Du påminner mig om vårt fik i byn som jag nog också skall visa på bloggen.Det är en fik i en gammal skola.
Ha det gott
Annika

Anonym sa...

Å vilket mysigt ställe, precis i min smak (även om jag hoppar över sillmackan)!
Klart ni ska ha lite snö, vi kan ju inte ta emot mera här uppe nu känns det som.

Anonym sa...

Åååå! Jag var där förra sommren när jag va på Öland.
Det är bara så mysigt. Jag är på öland varje sommar,och sedan jag hittade detta lilla smultronställe,så är det ett måste att besöka.